Потребителски вход

Автор: miri479 Категория: Туризъм
Прочетен: 2058 Коментари: 2 Гласове:

Последна промяна: 25.03.2019 10:43

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Малко предистория: Празникът на старата столица се свързва с победата на цар Иван Асен ІІ над епирския деспот Теодор Комнин в битката при Клокотница на 22 март 1230 година, както и с деня на Св. Четиридесет мъченици. Първите сведения за честването на 22 март като празник на града се срещат още през 1879 година. Тогава се провежда празник на търновското гражданство в храма “Св. Четиридесет мъченици”, състоял се на 9 март по стар стил. На отслужената литургия присъстват императорският комисар княз Дондуков-Корсаков, войската, висши чиновници и духовници, народни представители от провеждащото се по това време в града Учредително събрание и много граждани. За първи път след петвековното робство не само търновци, но и цялото народно представителство, засвидетелстват почит към миналото. Оттогава до 1944 година, денят на Светите Четиридесет мъченици ежегодно се празнува като ден на Велико Търново и празник на Търновския гарнизон.

Източник: http://www.focus-news.net:85/news/2017/03/22/2376821/veliko-tarnovo-otbelyazva-praznika-si-s-bogata-programa.html

С няколко приятели, решихме да си направим малка екскурзия до Търново на въпросната дата. Поради факта, че имахме само един ден, не можахме да видим всички атракциони и да проследим цялата празнична програма, посветена на честването. А и оживлението, и пътникопотокът в този ден бяха толкова силно изразени, че едва си провирахме път между множеството минувачи по тесните, стръмни улички…Все пак, мисля, че всеки, който е посетил поне веднъж старата столица, няма как да не се „влюби” в онази особена атмосфера, дължаща се отчасти на калдъръмените баирчета в етнографските комплекси със запазена възрожденска архитектура, на Самоводската чаршия, съхранила духа на някогашните дюкяни, магията на Янтра, тесните, наклонени площади и къщите с малки чардаци, отчасти на оживлението и младостта, „по вина” на студентите в университета… Всъщност, там посоките са три: нагоре, надолу и по стълбите /както обичат да се шегуват самите „боляри”😃/.

Не бях ходила там много отдавна, кажи-речи от студентските си години насам и естествено, градът доста се е променил оттогава. Даже онова метълско кръчме, с панорама към града, където обичахме да се събираме вечер, в момента е ресторант, където се пуска тиха, неангажираща музика. Но, в края на краищата, както всичко друго, и студентите не са тези отпреди 20-тина години, така че – нормално… Обаче Янтра продължава да лъкатуши гиздаво из града, без да се интересува от нашите музикални вкусове😃…

Минахме набързо през Самоводската, избрахме си няколко сувенира, както и неизменните магничета с Царевец и се отправихме към самата средновековна крепост – дворците на царете и патриарсите от Второто българско царство.

На входа ни предупредиха, че заради празника ще затворят по-рано, така че имахме само два часа за разходката си. Затова не успяхме да обиколим всичко, но поне се качихме до Патриаршията.

След това посетихме две от защитните кули, надникнахме през бойниците и разгледахме старинните оръжия, изложени там… Крепостта не е реставрирана изцяло, обаче възстановката е достатъчно добра, за да се „върнеш” в епохата, когато конниците са пресичали подвижни дървени мостове, от бойниците са стреляли с арбалети, а ръкопашните боеве са се водели с мечове…

Все пак, стигнахме пред входа на време, за да не се налага да прескачаме портите на музея😄…

Бяхме чули, че наблизо има експозиция с восъчни фигури, та след известно лутане и разпитване на случайни минувачи, съумяхме да го намерим. Музеят наистина заслужава внимание. В него могат да се видят както традиционен интериор на болярско жилище от периода 12-14-ти век, така и восъчни фигури на аристократично семейство, в традиционното облекло. Представени са някои от най-често срещаните в епохата занаяти и изкуства – ковач, майстор на керамика, книжовник, иконописец… Едни от най-интересните възстановки /поне за мен/ представляваха тронната зала на Иван Асен II, заедно с фигурата на самия владетел, съпругата му и делегати. Също сцена, онагледяваща коронацията на Калоян, както и пленяването на римския император Балдуин Фландърски… Това ни бе за утеха, че не смогнахме да отидем до балдуиновата кула в Царевец, понеже времето ни притискаше…

След кратка почивка в едно кафене на центъра, с прекрасен изглед към реката и онази част на Търново, към хълма Света гора, където се намира Университета, се върнахме отново пред крепостта, за да видим уникалния спектакъл „Звук и светлина". Спектакъл, който чрез драматична музика, разноцветни светлинни ефекти, лазери, звук на църковни камбани, конски тропот и дори човешки стенания, разказва по неописуем начин историята на старопрестолния град. По повод празника, програмата бе в пълния си вариант от 40 минути и придружена със заря…

На тръгване забелязахме, че сега, освен светлините на Царевец и на катедралния храм „Рождество Богородично”, крепостта на Трапезица също е обляна в приятна в загадъчни отблясъци, радвайки окото на късния посетител. Спряхме за последно, да се насладим на вечерната панорама към реката, светлините на града и паметника Асеневци…

Вече бе време да се разделим с магнетичната, заразяваща красота на Велико Търново…

Гласувай:

1. trakietsadobri - https://www.youtube.com/watch?v=B-zvUh_Hbis
23.03.2019 09:41
Мирослава, браво за осъщественото пътуване и приказеният разказ, за вечния дух на Велико Търново.
цитирай
2. miri479 - Благодаря за коментара
23.03.2019 13:12
и за клипа - страхотен е, абонирах се за поредицата:). Пък ми хрумна и аз да пусна един клип в постинга, но не от автентичния "Звук и светлина", този спектакъл трябва да се гледа наживо:)